articles @ www.vrijespeelklas.nl:

Please login

username

password

Forgot password?

Forgotten password retriever

Please enter your email address:

Achtergrond

In onze pedagogische visie gaan we ervan uit dat elk kind in zijn eigenheid gezien en aangesproken wil worden. Wij willen een speelruimte bieden waarin elk kind tot zijn recht kan komen. We geven dit vorm door er werkelijk te zijn, met aandacht en bewustzijn voor ieder kind. We kijken, luisteren naar hun verhalen en proberen aan te voelen wat ze nodig hebben als ondersteuning bij hun ontwikkeling.

We werken daarbij vanuit een antroposofische grondslag volgens de ideeën van Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie en van de Vrije Scholen.

Ritme en vertrouwen

Alle processen in en om ons heen kennen een eigen ritme. Wanneer we kinderen elke dag, elke week en elk jaar opnieuw, in een vorm die bij de leeftijd past, dezelfde activiteiten en jaarfeesten aanbieden, geven we ze veiligheid, vertrouwen en structuur.

Terugkerende activiteiten

Elke dag begint met de kinderen die in de kring de juf een handje komen geven. Daarna wordt het kaarsje aangestoken en zingen ouders en kinderen samen een liedje om de dag te beginnen. Zo zijn er meer dagelijkse onderdelen, waaronder het binnen en buiten vrij spelen, gezamenlijk fruit eten en later brood met een kopje thee. Daarnaast zijn er rituelen die op vaste weekdagen terugkomen, zoals brood bakken en schilderen. Het beleven van het jaarritme komt tot uitdrukking in het gezamenlijk vieren van de jaarfeesten en de mooi aangeklede seizoenstafel.

Welke juf in welk klasje

Algemeen

Ieder klasje heeft vaste juffen. Alle juffen zijn gediplomeerd of volgen een opleiding en worden begeleid door ons. De beroepskrachtkindratio in een peuterspeelklas is 1 juf samen met 8 kinderen. Er zijn maximaal 16 kinderen in een klasje. 

Hieronder volgt het basisrooster per klasje per dag tot 12.30u. Daaronder staan de juffen die van 12.30u tot 14.30u in het samengevoegde klasje zijn. Wij volgen hiermee het vaste-gezichtencriterium.

Bij wijzigingen in de vaste verdeling tussen juffen, passen wij dit schema aan.


Vanaf mei 2025

 08.30-12.30  maandag  dinsdag  woensdag  donderdag  vrijdag

 Boshuisje

 Edwige
 Andrea
 Edwige  Edwige
 Andrea
Andrea  Edwige
 Judith

 Duinhuisje

 Guyenne
 Mirjam
 Guyenne
 Mirjam
 Guyenne
 Mirjam
 Guyenne
 Mirjam
 Guyenne
 

 Strandhuisje

 Lana
 Dunya
 Maartje
 Lana
 Lana
 
 Maartje
 Lana
 Lana
 Mirjam
 12.30-14.30
 Middagklasje
 Andrea
 Dunya
 Maartje
 Judith
 Andrea
 
 Maartje
 Judith
 Maartje
 

Jaarfeesten

Het beleven van het jaarritme komt tot uitdrukking in het gezamenlijk vieren van de jaarfeesten en de voorstelling op de seizoentafel: een wisselende pracht aan wat de natuur ons biedt en van het jaarfeest dat op dat moment actueel is.

Specifiek voor het Vrije Schoolonderwijs is het vieren van jaarfeesten. Het jaarritme in natuur en cultuur krijgt hier meer betekenis door. Veel jaarfeesten hebben hun oorsprong in zowel christelijke als voorchristelijke gebruiken, waar de invloed van het landleven nog in doorklinkt.

Sommige feesten worden in het bijzijn van familieleden gevierd, andere alleen met de kinderen. Aan een jaarfeest gaat soms een werkavond vooraf, waarbij de leidsters vertellen over de achtergronden van de feesten en waar de ouders gezamenlijk iets maken voor de kinderen en de liedjes leren zingen die bij het feest horen.

Hieronder vind je informatie van jaarfeesten die wij vieren.

Palmpasen

Pinksteren

Sint Jan

Michaël

Sint Maarten

Advent en Kerst